Aktuality

Projektem Ruku v ruce připravuje knihovna unikátní metodický materiál pro práci s dětmi s různými druhy handicapů

1 1 1 1 1 (0 hlasů)
Aktuality
Vytvořeno 9. 6. 2012 2:00
Autor: Redakce
ruka

S blížícím se  závěrem školního roku přichází ukončení projektu Ruku v ruce, který realizuje Knihovna Jiřího Mahena v Brně. Intenzivní více než dvouletá práce s dětmi s různými druhy handicapů vyvrcholí v posledním květnovém týdnu setkáním celého realizačního týmu a spolupracujících škol. V prostředí Brněnské přehrady absolvují děti s tělesným a zrakovým postižením závěrečné besedy projektu, pracovníci knihovny zde představí svoji činnost, jejímž výstupem bude mimo jiné unikátní metodický materiál pro práci s dětmi s různými druhy handicapů.

Závěrečné besedy projektu se odehrají v duchu Rytířského turnaje. Společně se děti přenesou do období středověku a budou plnit zábavné i naučné úkoly, v závěru celého dopoledne pak složí čestnou rytířskou přísahu. Veškeré aktivity jsou naplánovány s ohledem na možnosti a schopnosti dětí. Pro děti se zrakovým handicapem budou materiály připraveny v Braillově písmu, požadované úkoly jim pomohou splnit i hmatové obrázky. K dispozici budou rovněž asistenti pro děti pohybující se na invalidním vozíku. Setkání proběhnou ve dnech 28. a 29. května 2012 pro MŠ a ZŠ pro tělesně postižené Brno, Kociánka, 30. a 31. května 2012 pro SŠ, ZŠ a MŠ pro zrakově postižené Brno, Kamenomlýnská, vždy v době od 9.30 do 12.30 hodin. Místem setkání je areál Sokolského koupaliště na prostranství před tamní restaurací BeachPub. Besedy na přehradě jsou naplánovány pro téměř 250 dětí.

Cílem projektu Ruku v ruce je vytvořit ucelený systém vzájemně logicky propojených aktivit, které budou napomáhat k integraci dětí a mládeže s různými druhy handicapů do majoritní společnosti. V praxi tyto děti navštěvují v průběhu školního roku rozmanité besedy, z nichž využijí nabyté zkušenosti při integračním programu, který se uskutečňuje dvakrát za pololetí. Během nich absolvují s dětmi z běžné základní školy připravené aktivity, společně plní úkoly, vzájemně se doplňují a pomáhají si. „Často dochází ke zjištění, že život s handicapem či bez něj nemusí být takový, jak se na první pohled jeví. Děti se na programech potkávají opakovaně, vznikají tak i nová přátelství“, uvedla učitelka Martina Jandová z MŠ a ZŠ pro tělesně postižené Brno, Kociánka. Důraz je kladen také na čtenářskou a funkční gramotnost všech cílových skupin. „Výstupem projektu Ruku v ruce je vytvoření metodického materiálu pro práci s dětmi s různými druhy handicapů. Předpokládáme, že tento materiál využijí především pracovníci knihoven, bude ale dostupný i široké veřejnosti,“ dodala hlavní lektorka projektu za KJM Martina Slepičková. Zmiňovaný metodický materiál bude veřejnosti k dispozici po ukončení projektu v červenci 2012.

Projekt Ruku v ruce je realizován v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost, prioritní osa 1, oblast podpory 1.2 Rovné příležitosti dětí a žáků, včetně dětí a žáků se speciálními vzdělávacími potřebami. Projektová žádost byla schválena na konci roku 2009, jeho realizace započala v březnu 2010 a na červen 2012 je naplánováno jeho ukončení. Projekt je v plné výši hrazen Evropským sociálním fondem ČR a státním rozpočtem ČR (téměř 5 mil. Kč). Partnerskými školami jsou Mateřská škola a Základní škola pro tělesně postižené Brno, Kociánka 6 a Střední škola, základní škola a mateřská škola pro zrakově postižené Brno, Kamenomlýnská 2; dalšími spolupracujícími pak ZŠ Sekaninova a ZŠ Palackého. Do konce dubna 2012 bylo realizováno celkem 262 besed včetně 10 integračních programů          a zúčastnilo se jich celkem 3682 dětí. Po jeho ukončení bude následovat pětiletá doba udržitelnosti, kdy budou besedy a integrační programy realizovány prostřednictvím Dětské knihovny KJM.