
Comicsová série nesoucí prosté označení Pupíky je bezesporu skvělý počin určený primárně pro dospívající mládež. Hlavními protagonisty jsou 3 děvčata ztělesňující různé charakterové typy. První z nich je hodná, inteligentní, vyčouhlá Karin. Jejími společnicemi pak jsou naivně tupá Jenny a zákeřně bezohledná a mstivá Vicky.
V podstatě jsou tyto postavy vystavěny jako karikatury soudobých adolescentů, jejichž jedinými zájmy je konzumace drog a vypadat přesně podle poslední módy. Kdy se sice každý tváří, a i se tak cítí, jako individualita, ale právě tímto přístupem docilují pravého opaku. Houfují se do stád ovládáni kolektivní psychózou.
Mlátí s nimi hormony, vítězí arogance s bezohledností, a čeho se jim nedostane hned, to raději odvrhnou. Spočívají v iluzi, že právě oni jsou středobodem celého univerza.
Chyba je už ale v přístupu rodičů k dětem. Malý uřvaný harant, jehož potřeba zůstane v jakémkoli ohledu neukojena, propadá amoku, který doprovází projevy násilí. Zploditel zůstává buď bezradný, lhostejný, a nebo prostě nemá kdy to řešit.
Navíc se ocitáme v područí reklamy, konzumu a falešné reality reprezentované různými magazíny, jimž dominují na kost vychrtlé modelky a nebo vyretušované celebrity, jež, ač jim táhne bezmála na 100, vypadají ani ne na čtyřicet, přičemž nelze ani opomenut onen rozkošný detail zcela chybějících vrásek.
Pupíky používají archetypy lidského chování v období krátce po pubertě a současně s tím uplatňují četná klišé. Zdálo by se, že nejsou bůhví jak hlubokomyslné. Nicméně vše je pojato s velkým vhledem do tohoto světa, jehož jednou z největších problematik je přítomnost beďarů na obličeji. Ten je v tomto věku na přelomu dospívání a dospělosti kromobyčejně důležitý. Díky němu získáváme lásku, obdiv i status mezi svými spolužáky.
Moderní svět patří mladým a krásným lidem. Totiž jenom ti v něm mohou být úspěšní. Rafinovaně podlá Vicky pochází z velmi dobře situovaných poměrů, idiotka Jenny má zase svůj základ v sociálně slabé, konzumací alkoholu rozvrácené rodině. A nejnormálnější z nich, a i nejsympatičtější, Karin reprezentuje v současnosti zanikající střední třídu. Pod návalem nekončící ekonomické krize však ztrácí tento pojem své opodstatnění.
Na první pohled je nám v Pupících předkládán bezstarostný svět, který má k tomu reálnému daleko. Avšak z četných podtónů k nám přeci jen promlouvá i ten. Jde především o jemnou psychologii s nádechem bezskrupulózního cynismu, s jakým přistupují krásky Vicky a Jenny ke své kamarádce Karin, kterou de facto výhradně zneužívají a ponižují.
Pupíky jsou inteligentní zábavou, s výtečnou kresbou a gradací děje, jenž je zpravidla formován do jedno- až dvoustránkových miniepizod završených výtečnou pointou, přičemž některé z gagů se obejdou i bez doprovodného komentáře.
Avšak každý sešit Pupíků tvoří jednolitý a precizně vyhotovený celek, který si svoji oblíbenost a popularitu bezesporu zaslouží. A zcela jistě patří mezi jedny z nejlepších comicsů, jaké u nás v současnosti vycházejí.
„Promiň, vzdávám to. Máš pravdu, nedokážu tě přesvědčit, že jseš chytrá.“
„AHA! Já to věděla! Z toho důvodu jsem si pořídila…
…Tohle!“
„Hlína?“
„Říkej tomu, jak chceš, ale vsadím se, že nenajdeš holku, která by měla víc šedý hmoty než já!“
(Delaf-Dubocová. Pupíky 4: Souboj krásek. Přel. L. Janda. CooBoo: Praha 2011, s. 25.)
Komiks Pupíky 4: Souboj krásek vydalo nakladatelství CooBoo