Recenze: Odborná literatura

Tajemství interiérového designu

1 1 1 1 1 (0 hlasů)
Recenze
Vytvořeno 30. 6. 2011 2:00
Autor: Petra Šmejdová
pravitko

Interiérový design může působit jako nový obor, který vzešel z kombinace architektury a designu. Ve skutečnosti jde o odvětví s dlouhou historií. V posledních letech na něj široká veřejnost i odborníci zaměřili svou pozornost a stal se z něj vyhledávaný předmět zájmu. Nakladatelství Slovart se pokusilo v publikaci Co je interiérový design? zmapovat jeden z tvůrčích fenoménů 21. století.



knihaKniha se na začátku zastaví u stručné historie oboru. Přestože dnes rozeznáme interiérový design i v palácích francouzských králů nebo v honosných obydlích britské šlechty, definován a vymezen byl tento pojem až na počátku 20. století. Na design interiérů se začalo dbát nejprve v domácnostech zámožných vrstev obyvatel. Odtud byli designéři povoláni i do pánských klubů, kaváren a později i do budov státní a soukromé správy. Interiérový design si tak našel cestu i do hotelů, bank, knihoven či galerií.

Z knihy Co je interiérový design? se dozvíme o tom, že nejde jen o tvorbu zcela nových prostor, ale i o restaurování, ochranu, konzervaci či přestavbu stávajících či chráněných interiérů. Ve velké kapitole s názvem Anatomie se můžeme dočíst o jednotlivých strategiích a konceptech typických interiérů, jakými je domov, kulturní, pracovní, vzdělávací či obchodní interiér. Jejich specifika jsou doplněna konkrétními příklady a bohatým obrazovým materiálem.

V této sekci mě zaujal například originální a nepřehlédnutelný interiér jednoho luxusního milánského obchodu s oblečením. Stylizovaný historický interiér byl otočen o sto osmdesát stupňů a návštěvník měl pocit chůze po stropě. Parkety i se židlemi měl zákazník nad hlavou. V portugalském Portu zase designér do knihkupectví s gotickým interiérem navrhl velké schodiště, které působí spíše jako obří socha v prostoru obchodu.

Velice zajímavě působí koncepce současných obchodních značek, které se pomocí interiérového designu snaží zákazníka zaujmout a navést ho tam, kam potřebují. Proti jednotné koncepci všech poboček značky vykročila italská oděvní společnost, která návrh interiéru svých obchodů zadala místním návrhářům. Pobočky, které mají po celém světě, se tak neodkazují na Itálii a svou tradici, ale pokoušejí se k zákazníkům proniknout skrz jejich národní a lokální hodnoty, návyky a moderní podobu konkrétního města.

Přestože je kniha Co je interiérový design? od dvojice autorů Graeme Brooker a Sally Stone primárně určena odborníkům a studentům, na své si v ní přijdou i laici a příležitostní interiéroví nadšenci. Díky množství fotografií a krátkým členěným kapitolám můžete knihu začít číst odkudkoli. Závěrečná část je věnovaná portfoliím nejúspěšnějších interiérových studií současnosti. Kniha je tedy koncipovaná nejen pro vzdělávání v oboru, ale i pro inspiraci a estetický zážitek.

Knihu Co je interiérový design? vydalo nakladatelství Slovart