Recenze: Knihy pro dospělé

Jak moc nás ovlivňují média? Odpoví vám David Giles

1 1 1 1 1 (4 hlasů)
Recenze
Vytvořeno 10. 12. 2012 2:00
Autor: Alena Oudová
il

Média jsou všude, a přitom nikde. Jsou všudypřítomná, ale přesto si jen zřídkakdy jejich přítomnost skutečně uvědomujeme. Ovlivňují naše životy, naše chování, mnohdy i naše hodnoty, formují náš názor, přestože my máme tendenci tvrdit, že jsme na mediální sféře zcela nezávislí. Své o tom ví i David Giles, autor poutavé publikace Psychologie médií, kterou vydalo nakladatelství Grada.

 

 

knihaDavid Giles shrnuje ve své publikaci základní fakta o dosud známých médiích, zabývá se vlivy médií na sociální chování, věnuje pozornost publiku médií a zprostředkovanému sociálnímu světu a neopomíjí ani tzv. nová média.

Kniha je určena studentům, odborníkům v praxi i zájemcům o mediální svět, jednoduše řečeno všem těm, kteří chtějí nahlédnout pod pokličku světa médií. Otevírá dveře a nechává nahlédnout za oponu dosud nepoznané moci médií.

Chtěli jste být slavní, když jste byli malými chlapci a dívkami? A položili jste si někdy otázku, proč vlastně lidé touží být slavní? „Jedním z často citovaných důvodů, proč se stát slavným a úspěšným, je následné rozšíření skupiny dostupných sexuálních partnerů. Přinejmenším to přináší vyšší status, a tedy větší atraktivitu pro opačné pohlaví. Dalším častým argumentem bývá, že sláva je způsob získání symbolické nesmrtelnosti, kulturní ekvivalent replikace genů, v tomto případě celého já na tisících fotografiích, video a audio nahrávkách a dalších nosičích,“ tvrdí Giles.
(Giles, D.: Psychologie médií. Praha: Grada, 2012, s. 100)

Ať tak či onak, média a sláva jdou ruku v ruce, stejně tak jako média a vliv, média a celospolečenský názor, média a fáma.

Kniha Psychologie médií není ani tak učebnicí jako knižním průvodcem spletitou sítí médií a vztahů a vazeb, které kolem sebe vytvářejí. Mnozí lidé tvrdí, že bychom bez médií byli šťastnější a spokojenější? Médiím je mnohdy kladeno za vinu, že vytváří společnost na principu konzumu a spotřeby. Média jsou mnohdy však pouze zrcadlem, které odráží společenskou realitu. A jestli bychom byli bez médií šťastnější? O tom dost pochybuji. A co na to říkáte vy?

Knihu Psychologie médií vydalo nakladatelství Grada